idam

uuu beybi
Kişiyi öldürerek cezalandırma.
İlk çağlardan itibaren süre gelen bu yöntem yavaş yavaş azalmıştır.

?Suçluyu yeniden topluma kazandırmayı amaçlayan çağdaş ceza hukuku anlayışı karşısında ?ölüm cezası? cezadan başka bir şey, resmi yol ve törenlerle işlenen yeni bir cinayet, bir öç alma olmaktadır.? Kamil Ateşoğulları

Eski çağlarda; Mısır?da kutsal eşyalara el sürmek, kutsal sayılan hayvanları öldürmek, büyü yapmak, firavunun kabul ettiği ekonomik düzene karşı suç işlemek, ailesel ve toplumsal kurallara aykırı davranmak ölümle cezalandırılmaktaydı. Anne baba katilleri işkence gördükten sonra, zina yapan kadın işkence görmeksizin ateşte yakılırdı.

Mezopotamya?da, adam öldürme, zina, ensest, büyücülük, hırsızlık, haydutluk gibi suçlara boğma, ateşe atma, kazığa oturtma gibi 34 farklı biçimde ölüm cezası uygulanırdı.

Roma?nın ilk yıllarında idam, din olayı gibi görülmüştür. Baltayla baş kesme, kırbaçlayarak öldürme ve çuvallı ölüm cezası dinsel mesajlı ölüm cezalarıdır.

Bu idamlar orta çağda da devam etmiş, Frank hükümdarlar kendi görüşlerine katılmayan, hoşlanmadıkları insanları idam ettirirlermiş.

Aydınlanma çağıyla birlikte insanların çalışmaları ile birlikte idam kararı Fransa ile başlayarak yavaş yavaş yayılarak gerilemiş. Rusya?da boğazdan erimiş metala idam 1672?de kaldırılmıştır.

Tarihte ölüm cezası yalnız insanlara değil hayvanlara da uygulanmıştır.
Örnekler;
1386?da Fransa?da bir çocuğu öldüren domuza,
1389?da Fransa?da bir adamı öldüren ata,
1457?de Sawingy?de bir adamı öldüren domuza idam cezası uygulanmıştır.
1750?de Fransa?da eşekle cinsel ilişkiye giren adam yakılmış, ancak eşek ?şiddete maruz kaldığı? ve suça kendi iradesiyle katılmadığı, yıllardır namuslu bir hayat geçirdiği şahitler huzurunda onaylandığı için ceza almamıştır.
Bilinen en son uygulama İsviçre?de soyguna katıldığı iddia edilen bir köpeğin idamıdır.

Osmanlı?da idam sebeplerinden bazıları şöyledir;
İslamiyete hakaret,
Memurluk görevini kötüye kullananlar,
Kamunun selameti aleyhine çalışanlar (casuslar),
Halkın malını çalarlar,
Kalpazanlık,
Padişahın tahtına karşı tehlike,
Padişahın hayatına kast,
Devlete isyan,
Padişaha yalan söyleme,
Görevde başarısızlık,
Padişahı tahrik etme?

Osmanlı?da katledilen Hanedan Mensuplarından Bazıları;
Osman Gazi: Amcasını öldürttü.
Y. Beyazıt: Kardeşi Yakup Bey?i boğdurdu.
Y. Selim: Babası 2. Beyazıt?ı zehirletti. Kardeşlerinin çocuklarını öldürttü.
Kanuni S. Süleyman: Cem?in oğlu Şehzade Murat, Şehzade Murat?ın oğlu Cem?i boğdurdu. Büyük oğlu Şehzade Mustafa?yı 8 yıl sonra Şehzade Beyazıt?ı boğdurdu.

1. İbrahim: Annesi Kösem Sultan?ın oyunlarıyla, küçük oğlu 4. Mehmet?in emriyle boğdurdu.

4. Mehmet: Babaannesi Kösem sultan?ı boğdurdu.

Osmanlı döneminde boğma, yakma, taşlama, boyun vurma, asma, derisini üzme, kazığa geçirme, çuvala koyarak denize atma, dumanla boğma gibi ölüm cezaları uygulanmıştır.


İdamın Yandaşları:
- Ölüm cezası adildir. Mutlak ve tanrısal adalete uygundur.
- İdam cezası gerekli bir cezadır.
- İdam cezası yararlıdır.

İdamın Karşıtları:
- Ölüm cezası adil değildir.
- Yaşama hakkı kutsaldır, doğal bir haktır.
- Gerekli bir ceza değildir.
- Caydırıcı etkisi yoktur.

Yazar ve aynı zamanda Deniz Gezmiş-Yusuf Aslan- Hüseyin İnan?ın idam edildiği THKO davası avukatlarından Halit Çelenk ölüm cezası ile ilgili şunları söyler:

- Ölüm cezasının suçları önlemede etkisi yoktur.
-Ölüm cezası insan onuru ile bağdaşmayan bir cezadır.
- Ölüm cezası öç alma niteliğinde bir cezadır.
- Günümüz ceza ve infaz sisteminde cezanın amacı ıslah yani yeniden sosyalleştirme ve topluma yeniden kazanmadır.
- Adam öldürme, ilkel ve insanlık dışı bir eylemdir.
- Mahkemeler, her zaman yanılgıya düşebilir, yanlış kararlar verebilir.
- Ölüm cezasının çekindirme etkisi yoktur.


Kaynak: Kamil Ateşoğulları ? Bir İnsanlık Suçu: Ölüm Cezası

Düzeltme: İmla.
kolibandi
türkiye'de birilerinin çok istediği, birilerinin o da istiyorsa yaparım diye sorumluluğu paylaşmak istediği cezalandırmadır.

resmi cinayettir.

mevcut güç sahipleri de çok iyi biliyor ki idam yasası çıksa dahi şu an asalım mı diye halkı galeyana getirdikleri apo'yu asamayacaklar. çünkü hiçbir yasa geçmişe işlemez. (yani normal dünya koşullarında). o nedenle idam cezasını kullanarak taraftarlarını coşa getiriyorlar. yasa bundan sonraki suçlar için geçerli olacaksa ve kitleleri coşa getirecek bahane hep kalmalı.
dubai vize izmir masaj izmir masaj salonu