1915-1980 yılları arasında yaşamış olan Fransız yazar ve edebiyat eleştirmeni. aynı zamanda Fransız toplumunun sıkı ve katı bir eleştirmenidir.
yazının sıfır noktası, mitolojiler, göstergebilimin ilkeleri en tanınmış eserleridir. burjuva kültürünün ürünü olan çağdaş mitleri inceleyen, burjuva düzeninin uzlaşımlarına şiddetle karşı çıkan barthes, tarihsel kökenleri klasik döneme kadar geri giden hakim dil ve edebiyat anlayışına karşı da yıkıcı bir tavır geliştirmiştir. ona göre, dil edebiyatın nesnesi haşine gelmiş olup, hiçbir şekilde masum ve tarafsız bir iletişim aracı değildir. sözcüklerin ideolojik bir belleği vardır ve edebiyat her zaman kuramsal bir nitelik taşır. reklamlar ve ideoloji gibi farklı alanları da bir dil sistemi olarak ele alıp analiz etmiş ve kitle iletişim araçları tarafından benimsenen kodlara karşı eleştirel bir gözle bakmıştır.
roland barthes
çağdaş mitler üzerine çalışan diğer bir yapısalcı düşünürdür.
barhes`a göre mit analizi semiyolojinin başlangıcıdır. barthes, toplumsal yapı içerisinde bulunan egemen fikirlerin nasıl evrensel ve doğal göründüğünü açıklamaya çalışmıştır. barthes, mitlerin, kapitalist sistemin temel değerlerini meşrulaştırmak üzere işlev gördüğünü ve temel değerleri doğallaştırdığını belirtir. böylece marks ve engels`in alman ideolojisi adlı eseriyle, barthes`ın ideoloji anlayışı birleşir. `her sınıf kendini bir önceki yönetici sınıfın yerine koyar, sırf amacına ulaşmak için de olsa, çıkarlarını toplumun bütün üyelerinin çıkarları gibi göstermeye, yani ideal biçimde dile getirmeye zorunludur: fikirlerine evrensellik biçimi vermesi, onları tek akılcı, evrensel bakımdan geçerli fikirler olarak göstermesi gerekir.` diye belirtir marks ve engels, alman ideolojisi adlı eserlerinde (aktaran coward ve ellis, 1985 s. 52).
barhes`a göre mit analizi semiyolojinin başlangıcıdır. barthes, toplumsal yapı içerisinde bulunan egemen fikirlerin nasıl evrensel ve doğal göründüğünü açıklamaya çalışmıştır. barthes, mitlerin, kapitalist sistemin temel değerlerini meşrulaştırmak üzere işlev gördüğünü ve temel değerleri doğallaştırdığını belirtir. böylece marks ve engels`in alman ideolojisi adlı eseriyle, barthes`ın ideoloji anlayışı birleşir. `her sınıf kendini bir önceki yönetici sınıfın yerine koyar, sırf amacına ulaşmak için de olsa, çıkarlarını toplumun bütün üyelerinin çıkarları gibi göstermeye, yani ideal biçimde dile getirmeye zorunludur: fikirlerine evrensellik biçimi vermesi, onları tek akılcı, evrensel bakımdan geçerli fikirler olarak göstermesi gerekir.` diye belirtir marks ve engels, alman ideolojisi adlı eserlerinde (aktaran coward ve ellis, 1985 s. 52).