1999 yılında gösterime girmiş olan, fakir bir aileden gelen ve balet olmak isteyen bir çocuğun hayalleri için verdiği mücadele ve sonunda ulaştığı başarının hikayesini anlatan güzel bir film.
billy elliot
tutarsız çağrışım,
(bkz: missy elliott)
(bkz: missy elliott)
2000 yılı bir ingiliz filmidir.
stephen daldry yönetmenidir. stephen warbeck filmin muhteşem müziklerini hazırlamıştır. julie walters, jamie bell (billy elliot rolunde), jamie draven, gary lewis başrollerini paylaşmışlardır.
basının zoruyla boksör olmaya zorlanan madenci bir asilein çocuğudur billy... bir gün boks antremanı sırasında, salona bir dans ekibi girer ve orada çalışmaya başlar. billy elliot içindeki dans tutkusunu keşfeder ve film başlar.
ailesinden habersiz dans çalışmalarına katılır... babasının sonradan oğlunun bale yaptığını öğrenmesi ile sorunlar gelişir. zira babasının oğlunun cinsel kimliği hakkında korkuya kapılır...
mutlaka seyredilmesi gerekenler listesindedir...
filmin dramaturjik yapısı ve karakter analizi
billy eliot durham maden yataklarının bulunduğu kasabada grevde olan bir madencinin küçük oğludur. billy boks dersleri sırasında bale sınıfıyla karşılaşır ve billy?nin hayatı değişir. babasından ve abisinden gizlediği bale tutkusu bale öğretmeninin de yardımıyla bir yaşam amacına dönüşür ve billy kraliyet bale okulunun seçmelerine katılmaya karar verir. kendisini destekleyen bale öğretmeni ona özel dersler verir fakat billy?nin bale okuluna katılması için çok daha fazla çalışması gerekmektedir. billy grevde olan ailesine karşı olan sorumluluklarını yerine getirmeye çalışırken aynı zamanda toplumsal yargılarla da baş etmek zorundadır. anne desteğinden de yoksun olan billy bütün bunlarla baş etmek ve bu büyük engelleri tek başına aşmak zorunda kalacaktır. 12 yaşında olan billy?nin tutkularının peşinden gitme gücü ve bu iş için verdiği mücadele filmin ana temasını oluşturuyor. billy yapmak istediklerinin peşinden giderken başta ailesi olmak üzere bütün çevresini ve seyirciyi de değiştirmeyi başarıyor. balenin erkek kimliğiyle örtüşmediği toplumsal yargılarıyla tek başına mücadele ederken birey birey yine hepimizin yine bizim yarattığımız toplumsal yargıların hayatımız karşısında nasıl bir engel olduğunu gösterirken yine bunlarla baş edebilme gücünün ve değiştirebilme gücünün bizlerin elinde olduğunu gösteriyor. billy ailesine ve topluma olan sorumlulukluğunu kendisini gerçekleştirme gücüyle yerine getiriyor.
bu filmde dramaturjik yapıyı oluşturan en önemli öğelerden olan karakter çatışmalar aracılığıyla oluşturur. karakterin fiziksel durumu dışında mental ve ruhsal durumu çatışmalar aracılığıyla izleyiciye gösterilir ve fiziksel durumunda mental ve ruhsal durumdan bağımsız ek alınamayacağını da ortaya koyarsak karakteri oluşturan en önemli öğenin karakterlerin gerek kendileriyle gerek çevreleriyle girdiği çatışmalar olduğunu söyleyebiliriz. bu çatışmalar ortaya çıkıp çözülürken karakteri oluşturur. sonuç olarak klasik anlatıda ana çatışmanın yarattığı sürekli gerilim karakterler arası çatışmaların yaratığı bir yükselen bir alçalan gerilimle desteklenir. klasik anlatıda dramaturjik yapı çatışmalarının yarattığı sürekli bir gerilim denencment aşamasına kadar kullanılır. billy eliot bu anlamda oldukça başarılı bir film olarak değerlendirilebilir. film süresince karşılaştığımız birçok çatışma, örneğin billy-baba, baba-öğretmen gibi çatışmalar hem karakterleri izleyici karşısında daha gerçekçi kılarken hem de dramaturjik yapıyı oluşturmaktadır.
dramaturjik yapı ve karakterler
exposition>filmin giriş bölümüdür. filmin mekanı, zamanı ve karakterleri tanıtılır ve çatışmanın arka planı ortaya konulur. film, jenerikten önce mekanı ve zamanı belirten durkheim kömür havzası kuzeydoğu ingiltere 1984 teksti ile başlıyor daha sonra tedirgin bir elin pikaba plak yerleştirdiğini görüyoruz. daha sonra elin sahibi müzikle birlikte yatağın üzerine de zıplamaya başlıyor. ve filmimizin kahramanı billyi jenerikle birlikte perdede görüyoruz ve böylece zıplayan çocuğun billy olduğunu anlıyoruz. çünkü bir görülüp bir kaybolmaktadır ve billy'nin yüzündeki ifadeden ne kadar mutlu olduğunu anlarız. takip eden sahnelerde bily'nin yaşamı hakkında bilgi almaya başlarız. bily kahvaltıyı hazırladıktan sonra çok yaşlı olduğu için bilinci tam yerinde olmayan büyük annesini dışarıdan kendisini tanıtarak eve geri getirir. bir kesmeyle diğer sahneye geçeriz. billy'nin ?babam sigara içtiğimi duyarsa deliye döner? cümlesiyle abisi olduğunu öğrendiğimiz karakter billy?e plaklarını dinlediği için bağırmaktadır. bir başka kesmeyle ertesi günün sabahına ilerleriz. billy piyanonun başındadır. başka bir kesmeyle billy?nin ağabeyi ?baba sen daha hazırlanmadın mı?? yeni bir kesme ile billy?i babasıyla birlikte piyanonun başında görürüz. yönetmen kurguyu kullanarak gördüğümüz şahsın billy?nin babası olduğunu aktarır bize ve ardından billy ile babasının diyaloğu billy ?annem izin verirdi.? der babasına ve bu diyalogla muhtemelen öldüğünü kavrarız ve billy?nin babası sinirlenerek kalkar piyanonun kapağını sertçe kapatarak odadan çıkar. yeni bir kesmeyle billy?nin abisini grev grev diye bağıran bir kalabalığın içinde görürüz ve kamera ona odaklanır. bu birkaç dakika süren sahnelerde billy?nin ağabeyi hakkında gelen bilgiler elde eder ayrıca yine bu sahnelerin içinde yerden babası çıktıktan sonra billy?nin piyanonun tuşlarına basarken başını yukarı kaldırması ve annesinin de bulunduğu aile fotoğrafına baktığı yakın çekim bize bily?nin ruhsal durumu hakkında ilk bilgileri de vermektedir. film bily?nin arkadaşlarıyla yaptığı diyalogla devam eder... billy?nin arkadaşları boksun aptalca olduğunu söylerken billy boksu savunmaktadır ve boks salonuna gider ve girmesiyle birlikte diğer kapıdan beyaz bale kıyafetleri içindeki kızların arasından büyüklüğü ve kontrastlığıyla dikkati üzerine çeken bir piyano salona girmektedir. boks antrönörü piyanonun orada olmasının açıklamasını yapar bale sınıfıyla spor salonunda ders yapacaktır. antrenör billy?i ringe çağırır. bir kesmeyle tellerin arkasından billy?nin babasını görürüz. antrenör maçı başlatır fakat köşesinde duran billy şaşkındır ve ne yapacağını bilmemektedir çünkü arkadan piyanonun sesi gelmektedir. billy ringde müzikle birlikte dans etmeye başlar.rakibi şaşkındır fakat billy?nin babası tellerin arkasından seslendiğinde bir yumrukla yere serilir ve bu sahneyle billy?nin boksta başarılı olmadığını anlarız. baba hayal kırıklığına uğramıştır. bu sahnede billy?nin boks yapmaktaki çelişkileri ortaya konmuştur ve takip eden sahnelerde bu ilginin baleye yöneldiğini görürüz. billy çalışmak üzere salonda bırakılmıştır. billy boks torbasının karşısında müziğin ritmine uygun olarak çalışmaya başlar fakat sonunda ümitsiz ve faydasız bir ifadeyle torbaya sarılır. billy salonun anahtarını vermek üzere boks ringine doğru ilerler ve sahnede billy?i aynadaki yansımasıyla birlikte görürüz. billy?nin aynadan izleyiciye aktarılmasının sebebi yaşadığı bölünmüşlüğün sergilenmesidir. billy bale sınıfının hareketlerini taklit ederken bale öğretmeni bily?e pratik verir; billy bale dersine dahil olmuştur?
ders sırasında billy?nin duruşunun ve fiziksel yapısının baleye uygun olduğunu öğretmeninin billy?e olan özel ilgisinden anlarız ve öğretmen yine aynı sekans içerisinde billy?den daha sonra tekrar gelmesini ister fakat ısrar etmez, kararı ona bırakır. daha sonraki sahnede billy?i annesinin mezarını temizlerken görürüz. billy?nin kafası karışıktır. ve yardım alacağı kimsesi de yoktur. ağabeyiyle konuşmayı dener fakat başarısız olur. diyaloglar genelde erkeklerin bale yapmadığıyla ilgilidir. billy?nin toplumsal cinsiyet anlayışıyla çatışma yaşadığını görürüz. sonraki sahnede bily?nin boks sınıfının dağılmasını tuvalette beklerken görürüz. billy tutkusuna karşı gelemeyerek bale dersine katılacaktır fakat bunu gizlice yapmaktadır. dersin sonunda bale öğretmeni tekrar gelmeyecekse pratikleri vermesini ister fakat billy pratikleri geri vermez ve boks dersinin ücretini bale dersine verir. filmin exposition aşamasının burada sona erdiğini söyleyebiliriz. zaman ve mekan hakkında genel bilgiler verilmiş karakterler seyirciye genel olarak tanıtılmıştır. bu bölümden sonra seyircinin söylemeye hazırlandığı ana çatışmanın önceden gösterildiği aşamaya geçeriz:
ana çatışmanın önceden gösterildiği ilk sahne billy?nin boks dersinden eve döndükten sonra pratikleri gizlerken babasına yakalandığı sahnedir. babasının ne yaptığını sorması üzerine billy yalan söyleyerek billy boks eldivenlerini kaybettiğini ve onları aradığını söyler. babası sert bir ifadeyle boks eldivenlerine iyi bakması gerektiğini, onların kendisine babasından kaldığını belirtir. bu diyalogla seyirci söyleme hazırlanmaya başlamıştır. billy ile babası arasındaki bu gerginlik aslında filmin ana çatışmasını oluşturmaktadır. daha sonraki sahnelerde bir süre gerilim düşünülerek billy?nin bale çalışması ve yapılması zor bir hareketi yapması gösterilir fakat tansiyon fazla düşmeden billy?nin istediklerini yapabilmesi için çok çalışmaktan başka bir yolunun olmadığı gösterilir. bu sahne boks antrenörünün bily?nin babasına boks derslerine gelmediğini söylediği sahnedir. billy?nin babası bundan haberi olmadığını söyler ve bir geçişle bily?nin babasını grev grev diye bağırırken görürürüz. ikinci kesmede bily?i bale sınıfında,üçüncü kesmede ise billy?nin ağabeyini grev alanında görürürüz. billy? öğretmeni dikkatini vermediğini söylüyor ve aynı anda grev kırıcıları grev alanından geçiyor. yönetmen bu sahnede filmin ana çatışmasını önceden seyirciye haber veriyor. bily çok çalışmaktan öte ailesine karşı olan sorumluluklarını yerine getirmeli ve aynı zamanda toplumsal önyargılarla uğraşmalıdır.yine başka bir sahnede ise billy?nin babası ağabeyine billy?de garip bir şeyler sezip sezmediğini sorar.
complication:filmin bu aşaması billy?nin patiklerini saklayarak boks eldivenlerini boynunda evden çıkmaya hazırlandığı sahnede başlıyor. bily evden çıkarken televizyondaki ses ingiltere?nin kadın başbakanı margeret teatcher?in madencileri vatan haini ilan ettiğini söylüyor bu söylv olayların daha da karmaşıklaştığının ilk göstergesidir.
bir kesmeyle billy?i birçok kızın içerisinde bale çalışırken görürürüz ve billy?nin babası görünür sahnede yüzünde şaşkın ve öfkeli bir ifadeyle bale sınıfına bakmaktadır. billy babasıyla yüz yüze gelir ve o an ?billy, dışarı!? diye bağırır babası. sonraki sahnede bily ve babayı konuşurken görürürüz.bu diyalogla çatışma seyirciye aktarılır. baba billy? erkekler bok yapar,güreşir ya da futbol oynar derken billy baleyi savunmaya çalışır ama babasını bu konuda ikna edemez ve bu çatışma fiziksel boyuta dönüşür.
diğer sahnede bilyy?i öğretmeninin evine giderken görürüz ve takip eden sahnelerde öğretmenin çelişkileri ve karakteri hakkında daha fazla bilgi sahibi oluruz. öğretmenin kocasının çok fazla içtiğini billy ile öğretmenin kızı arasındaki diyaloglardan öğreniriz. yine aynı diyaloglardan öğretmenin cinsel yaşamında kötü olduğunu öğreniriz ve öğretmenin bütün bu mutsuzluklardan dan ederek uzaklaştığını öğreniriz. sonraki sahnede billy?i geri dönülmez noktaya taşıyacak olan diyalog billy için daha anlamlı kılınır. öğretmenin bily?i eve bıraktığı sahnede öğretmen billy?e kraliyet bale akedemisinden bahseder ve ona özel ders verebileceğinden söz eder. yine bu sahneler bily?nin ne kadar naif olduğu hakkında bilgi vermektedir.bu diyaloglar billy?i geri dönülmez noktaya taşır. billy gizlice seçmelere hazırlanacak ve katılacaktır.
pain of no return aşamasından sonra billy eşcinsel eğilimler gösteren arkadaşıyla bu kararını paylaşmaya gider. billy?nin kafa karışıklığı tekrardan ortaya konulur: eğer seçmeleri kazanırsa ailesini terk etmek zorunda kalacaktır. ayrıca billy?nin arkadaşının kız kardeşinin elbiseleri ile gösterildiği bu sahnelerde birçok alt metinde gizlidir. daha sonraki sahnelerde yönetmen tansiyonu biraz daha düşürerek billy?nin seçmelere hazırlanmasını gösterir. bu sahnelerden birinde yokluğunu sürekli hissettiğimiz anne ölmeden önce yazdığı mektubuyla filme dahil edilir ve yazdığı mektupla billy?nin arkasında olduğunu görürüz. öte yandan sabah 4?te eyleme giden ağabeyle baba arasındaki çatışma şiddete dönüşür. ağabey annesinin öldükten sonra babasının hiçbir işe yaramadığını söyler ve baba ağabeyi yumruklar. billy olayın şahidi olur. bu sahnelerde babanın karakteri daha fazla ortaya konmaktadır. karısı öldükten sonra iki oğlunu yetiştirmek babaya kalmıştır ve bu çok zor bir görevdir. hemen arkasındaki sahnede ise comlication aşamasına uygun olarak öğretmeniyle billy arasındaki çatışma ortaya konulur. billy evdeki çatışmalardan çok etkilenmektedir ve bale derslerine yeteri kadar konsantre olamamaktadır. empati kuramayan öğretmen her sahnede billy?e bağırır ve öğretmenle billy arasındaki çatışma ortaya çıkar. billy öğretmene onu anlamadığını söyler fakat yönetmen çatışmanın çözümünü sahneye bırakmaz. öğretmen çözümü fiziksel boyuta vardırıp billy?i tokatladıktan hatasının farkına varır ve çatışma hemen çözüme ulaşır. bunu hemen sonraki sahnede billy ile öğretmeninin bale çalışırken aynadan gösterildiği sahnede anlarız. yönetmen çalışmayı aynadan yansıtarak seyirciyi çalışmanın içine sokmaz bu da çalışmanın her iki karakter için ne kadar özel olduğunun göstergesidir. daha sonraki sahnede öğretmenle billy?i seçmelere kayıt olmaya giderken görürüz ve sonraki sahnelerde çalışmaların daha konsantre bir biçimde gittiği bize gösterilir. billy ile öğretmeni arasındaki ilişki olması gerektiği noktaya gelmiştir. comlication aşaması başarıyla devam ettirilir. billy?nin seçmelere katılacağı gün öncesinde polis grevcilere müdahale eder ve hareketli bir müzik eşliğinde kaçmaya çalışan billy?nin ağabeyi dövülerek gözaltına alınır. yönetmen, ağabeyin yüzü yerine kanlı bir çarşafı göstermeyi uygun bulur. billy durumu öğretmenine haber vermek ister ama başarılı olamaz. bir kesmeyle ertesi sabaha billy karakolun önünde polise saati sorar çünkü seçmelere geç kalmıştır. sonraki sahnede öğretmen görülür, çok sinirlenmiştir ve bily?nin evine doğru yol almaktadır. billy ve ailesi karakoldan dönerken karşılaşırlar ve filmin bir diğer çatışması ortaya çıkar. bu çatışma, öğretmen billy?nin ailesi ve billy arasındaki çatışmadır ve bu çatışma çok sert bir diyalogla ortaya konulur. diyalog billy?nin ağabeyi ve öğretmen arasında geçer. billy?nin ağabeyi öğretmeni burjuvalıkla suçlarken filmin ana çatışması olan toplumsal yargılar da ortaya konulur. billy?nin ağabeyi billy?nin eşcinsel olmadığını söyler ve bu diyalog da diğer bir çatışmada dile getirilir... billy?nin evden ayrılması ve billy?nin ağabeyi billy?i dans etmeye zorlar?dans et küçük aptal!? şeklinde bağırır ve bu arada fona tartışmanın seyrine uygun hızlı bir fon müziği girer ve kendini çektiklerini kelimelerle dile getiremeyen billy dışarı çıkarak dans etmeye başlar. bily?nin dansından öfkesi, çaresizliği ve kafa karışıklığı kolaylıkla okunabilmektedir? seyirci artık billy ile aynı duyguları paylaşmaktadır. grevde olan aileyi, öğretmeni ve billy?i anlamakta fakat onlarla billy gibi çaresiz kalmaktadır, billy ile özdeşleşmektedir. billy duygularını dans ederek bütün kasabayı boydan boya geçerek seyirciye gösterir ve dansın bittiği yer saclarla kapatılmış çıkmaz bir sokaktır. billy kafasını bu saclara vurur, çaresizdir seyirci gibi. yönetmen burada bir kesme yapar film aynı sokaktan devam eder fakat dekor değişmiştir, sokak karlıdır. böylece seyirci olayın üzerinden belli bir zaman dilimi geçtiğini anlar ve bir sonraki sahne babanın evdeki piyanoyu kırdığı sahnedir.baba piyanoya vurdukça billy sıçrar ve piyanodan sesler gelir. billy babaya ?annem kızmaz mı? dediğinde baba ?kapa çeneni anne öldü? der. seyirci bütün bu çatışmaların içinde kendini kötü hissetmektedir. piyano şöminede yakılırken baba ağlamaya başlar, şöminenin üstünde noel çorapları vardır. evet noel akşamıdır ama seyircinin alışkın olduğu bir noel akşamı değil; baba ağlarken seyirci babanın çaresizliğini hissetmektedir. artık seyirci bütün çatışmaların içindedir ve bu durumun psikolojik ağırlığını da omzuna sırtlanmış durumdadır. daha sonraki aşama ise filmin zirve noktası ve çatışmanın çözüme ulaştığı noktadır. yönetmen climox u aynı noel akşamında gerçekleştirir. billy ile arkadaşı noel gecesi spor salonundadırlar ve billy tütü giymiş arkadaşına bale çalıştırmaktadır. fakat salonun ışığının yandığını fark eden antrenör salona çıkar ve billy ile arkadaşını görür. çok şaşkındır telaşla çıkar ve billy?nin babasını çağırır olanları göstermek için. bu arada billy ve arkadaşı durumun farkında olmadan eğlenmeye devam etmektedirler. baba salona girer billy ile baba arasında 1m kadar mesafe vardır ve yüz yüze gelirler ve aynı anda tütü giymiş arkadaşına doğru dönerler,konuşmazlar ve bill dans etmeye başlar. baba konuşmadan onu seyretmektedir ve billy?nin dansını bölemez. billy babasının hemen yanından tellere doğru sıçrar. yönetmen bu sahnede billy?nin nasıl engellendiğini billy?e dansla söyletmektedir. billy babasının önünde durarak dansını bitirir. baba bir şey söylemeden salondan ayrılır. yönetmen bir sonraki sahnede çatışmayı çözüme uşlaştırır. baba öğretmenin evinde öğretmenle konuşurken görülür ve ?bu bize ne kadara patlayacak?? der. buradan seyirci billy ile baba arasındaki çatışmanın çözüldüğünü kavrar. bu çatışmanın çözülmesi toplumsal önyargılar çatışmasının da çözülmesi anlamına gelmektedir. çünkü billy babasının desteğini almaktadır. ayrıca aynı sahnede baba öğretmen arasındaki çatışma da çözülmüştür. böylece filmin climaxi son bulur.ana çatışma bir tür çözüme ulaşmıştır. ve denement aşaması başlar.
denoment: ana çatışma çözülmesine rağmen filmdeki diğer çatışmalar henüz çözülmemiş ve seyirci tamamen rahatlamamıştır. ayrıca yönetmen denonement aşamasında filmin tansiyonunun çok düşmesine izin vermeyerek yeni bir çatışmayı da ortaya koyar. bu çatışma billy?nin londra?ya gitmesi için gerekli olan paranın olmamasıdır. ve bu durumu babayı grevi bırakarak çalışmaya iter. baba grev kırıcılarla otobüse binerek fabrikaya doğru ilerler fakat fabrikanın önünde grevciler tarafından karşılanır otobüs ve grev alanında billy?nin ağabeyi tarafından görülür. bu sahne otobüsün içinden çekilmiştir ve birkaç saniye sonra otobüsün camında bir yumurta patlar. yumurtanın sarısı camdan akarken babanın parçalanmış yüzünü görürüz. baba oğlu için büyük bir fedakarlık yaparken kendini aşağılanmış hissetmektedir. sonraki sahnede billy?nin ağabeyi parmaklıklardan atlayarak fabrika alanına girer, babasına seslenir ve ona grevden vazgeçmeyeceğini söyler. baba ağlayarak her şeyin billy için olduğunu ve ona bir şans tanımaları gerektiğini söyler ve baba oğul birbirilerine sarılırlar ve bu sahneyle ağabey-baba çatışmasının son bulduğunu anlarız ve baba oğul beraberce fabrikadan ayrılırlar. hemen arkasından gelen sahnede billy ile ağabey arasındaki çelişki yaşanır ki bu da gerekli olan paradır. bir sonraki sahnede boks antrenörünün boks derslerinden aldığı ücretleri billy?nin seçmeleri için masanın üzerinde saydığını görürüz. böylece toplumsal önyargılarla ilgili olan ana çatışma da bir çözüme ulaşmıştır. boks antrenörünün billy?nin bale yapması karşısında aldığı bu tavır bunun bir göstergesidir. billy?nin yüzü filmin başından beri ilk defa gülmektedir fakat para hala yeterli değildir. billy ile abisinin konuşma sesleri duyulurken babayla annenin birlikte bir fotoğrafını görürüz ve bir kutu açılır. anneye ait olduğunu anladığımız ziynet eşyaları görülür ve baba titizce birkaç tanesini alır. bir kesmeyle babanın bir kapıdan içeri girdiğini görürüz. bir sonraki sahnede baba ile billy?i bir otobüste londra?ya seçmelere giderken görürüz. baba annenin ziynet eşyalarını satmıştır. bu bize babanın karısının olmaması güçlüğünü aştığını gösterir ve ortada hiçbir çatışma da kalmamıştır.fakat henüz film bitmemiştir. sonraki sahnelerde billy?i seçmelerde görürüz; seçim jürisinin karşısında çok şaşkın ve tedirgindir. hüri ondan dans etmesini istediğinde billy klasik bir bale gösterisi yerine kendini dansla ifade etmeyi seçer. jürinin şaşkınlığı yüz ifadelerinden seyirciye aktarılır ve film sona ermeden önce tekrar tansiyon billy?nin seçmelere katılan bir çocuğa vurmasıyla tekrar yükselir. jüri baba ve oğla bu şiddet gösterilerine izin vermeyeceklerini ve bu durumun kararlarında etkili olacağını söyler ve billy?e neden baleyle ilgilendiğini sorarlar. billy ?bilmiyorum.? diye cevap verir. bunun üzerine billy?e dans ederken neler hissettiği sorlur. ?bilmiyorum, sadece iyi geliyor, önce tutuk oluyorum ama başladığım zaman her şeyi unutuyorum ve sanki kayboluyorum ve sanki tüm vücudum değişiyor ve içimde bir ateş oluşuyor. hepsi bir kuş gibi elektrik gibi evet elektrik gibi...?bu sahnede jüriyi bir kez daha sarsmıştır. baba oğul umutsuz bir şekilde jürinin cevabını beklemek yerine eve dönerler. herkesin beklediği mektup sonunda gelir. aile mektubu açmayı billy? bırakır fakar çok gergindirler. yönetmen bunu babanın billy?i beklerken masanın üzerine koyduğu paketle seyirciye aktarır. billy içeri girdiğinde bütün aile onu beklemektedir. mektup masanın üzerindedir. billy mektubu alarak başka bir odaya çekilir. seyirci de aile gibi bir sonuç beklemeye başlar. billy yavaşça mektubu alır ama hala bir tepki yoktur. aile ses gelmediği için kazanamadığını sanar. baba sigarasından yakar. seyirci billy?i görür. billy mektubu atıp yastığa sarılır. yüzünde bir umutsuzluk ifadesi belirir. aile billy?nin olduğu odaya girer billy?nin yüzünde bir korku ifadesi vardır ve ağlamaktadır. ?kabul edildim?der. yönetmen olağan tepkileri haykırmak, bağırmak ya da gülmek gibi kullanmayarak billy?nin ruh halini çok iyi yansıtmıştır. billy şaşkındır ve 11 yaşında bir çocuk olarak londra?ya gitmekten korkmaktadır. yönetmen bunu bir başka sahnede babayla annesinin mezarındaki sahnede açıkça ortaya koyar. billy babasına korktuğunu söyler ve birbirilerine sarılırlar. filmin sonraki
sahnesinde sona doğru yaklaşılır. billy öğretmeniyle vedalaşır ve billy, babası, ağabeyi ve arkadaşıyla vedalaştıktan sonra bilinmeze doğru bir yol alır. babayı yaşlanmış bir halde görürüz. ağabeyle metrodan inerler ve bir gösteriye girerler. yol gösteren görevliye ?billy elliota ailesinin burada olduğunu söyler misiniz?? der. baba billy?nin bilinmeyene aldığı yolun seyirciye gösterir. bu arada abi bily?nin yakın arkadaşı michel?in yanındaki zenci erkek arkadaşıyla arada olduğunu fark eder ve gülümserler. sonraki sahnede billy?i gitmeye hazırlanırken görürüz ve görevli ailesinin arada olduğunu söyler. seyirciler ve aile sahneyi beklerler ve billy?i sahneye yükselterek girer. yönetmen bir kesmeyle billy havada bırakır ve jenerikle gördüğümüz ve bir miskle çocukluğuyla bir anda buluşur?
(bkz: bu anlam hocaya ödev olarak verilmiştir)
stephen daldry yönetmenidir. stephen warbeck filmin muhteşem müziklerini hazırlamıştır. julie walters, jamie bell (billy elliot rolunde), jamie draven, gary lewis başrollerini paylaşmışlardır.
basının zoruyla boksör olmaya zorlanan madenci bir asilein çocuğudur billy... bir gün boks antremanı sırasında, salona bir dans ekibi girer ve orada çalışmaya başlar. billy elliot içindeki dans tutkusunu keşfeder ve film başlar.
ailesinden habersiz dans çalışmalarına katılır... babasının sonradan oğlunun bale yaptığını öğrenmesi ile sorunlar gelişir. zira babasının oğlunun cinsel kimliği hakkında korkuya kapılır...
mutlaka seyredilmesi gerekenler listesindedir...
filmin dramaturjik yapısı ve karakter analizi
billy eliot durham maden yataklarının bulunduğu kasabada grevde olan bir madencinin küçük oğludur. billy boks dersleri sırasında bale sınıfıyla karşılaşır ve billy?nin hayatı değişir. babasından ve abisinden gizlediği bale tutkusu bale öğretmeninin de yardımıyla bir yaşam amacına dönüşür ve billy kraliyet bale okulunun seçmelerine katılmaya karar verir. kendisini destekleyen bale öğretmeni ona özel dersler verir fakat billy?nin bale okuluna katılması için çok daha fazla çalışması gerekmektedir. billy grevde olan ailesine karşı olan sorumluluklarını yerine getirmeye çalışırken aynı zamanda toplumsal yargılarla da baş etmek zorundadır. anne desteğinden de yoksun olan billy bütün bunlarla baş etmek ve bu büyük engelleri tek başına aşmak zorunda kalacaktır. 12 yaşında olan billy?nin tutkularının peşinden gitme gücü ve bu iş için verdiği mücadele filmin ana temasını oluşturuyor. billy yapmak istediklerinin peşinden giderken başta ailesi olmak üzere bütün çevresini ve seyirciyi de değiştirmeyi başarıyor. balenin erkek kimliğiyle örtüşmediği toplumsal yargılarıyla tek başına mücadele ederken birey birey yine hepimizin yine bizim yarattığımız toplumsal yargıların hayatımız karşısında nasıl bir engel olduğunu gösterirken yine bunlarla baş edebilme gücünün ve değiştirebilme gücünün bizlerin elinde olduğunu gösteriyor. billy ailesine ve topluma olan sorumlulukluğunu kendisini gerçekleştirme gücüyle yerine getiriyor.
bu filmde dramaturjik yapıyı oluşturan en önemli öğelerden olan karakter çatışmalar aracılığıyla oluşturur. karakterin fiziksel durumu dışında mental ve ruhsal durumu çatışmalar aracılığıyla izleyiciye gösterilir ve fiziksel durumunda mental ve ruhsal durumdan bağımsız ek alınamayacağını da ortaya koyarsak karakteri oluşturan en önemli öğenin karakterlerin gerek kendileriyle gerek çevreleriyle girdiği çatışmalar olduğunu söyleyebiliriz. bu çatışmalar ortaya çıkıp çözülürken karakteri oluşturur. sonuç olarak klasik anlatıda ana çatışmanın yarattığı sürekli gerilim karakterler arası çatışmaların yaratığı bir yükselen bir alçalan gerilimle desteklenir. klasik anlatıda dramaturjik yapı çatışmalarının yarattığı sürekli bir gerilim denencment aşamasına kadar kullanılır. billy eliot bu anlamda oldukça başarılı bir film olarak değerlendirilebilir. film süresince karşılaştığımız birçok çatışma, örneğin billy-baba, baba-öğretmen gibi çatışmalar hem karakterleri izleyici karşısında daha gerçekçi kılarken hem de dramaturjik yapıyı oluşturmaktadır.
dramaturjik yapı ve karakterler
exposition>filmin giriş bölümüdür. filmin mekanı, zamanı ve karakterleri tanıtılır ve çatışmanın arka planı ortaya konulur. film, jenerikten önce mekanı ve zamanı belirten durkheim kömür havzası kuzeydoğu ingiltere 1984 teksti ile başlıyor daha sonra tedirgin bir elin pikaba plak yerleştirdiğini görüyoruz. daha sonra elin sahibi müzikle birlikte yatağın üzerine de zıplamaya başlıyor. ve filmimizin kahramanı billyi jenerikle birlikte perdede görüyoruz ve böylece zıplayan çocuğun billy olduğunu anlıyoruz. çünkü bir görülüp bir kaybolmaktadır ve billy'nin yüzündeki ifadeden ne kadar mutlu olduğunu anlarız. takip eden sahnelerde bily'nin yaşamı hakkında bilgi almaya başlarız. bily kahvaltıyı hazırladıktan sonra çok yaşlı olduğu için bilinci tam yerinde olmayan büyük annesini dışarıdan kendisini tanıtarak eve geri getirir. bir kesmeyle diğer sahneye geçeriz. billy'nin ?babam sigara içtiğimi duyarsa deliye döner? cümlesiyle abisi olduğunu öğrendiğimiz karakter billy?e plaklarını dinlediği için bağırmaktadır. bir başka kesmeyle ertesi günün sabahına ilerleriz. billy piyanonun başındadır. başka bir kesmeyle billy?nin ağabeyi ?baba sen daha hazırlanmadın mı?? yeni bir kesme ile billy?i babasıyla birlikte piyanonun başında görürüz. yönetmen kurguyu kullanarak gördüğümüz şahsın billy?nin babası olduğunu aktarır bize ve ardından billy ile babasının diyaloğu billy ?annem izin verirdi.? der babasına ve bu diyalogla muhtemelen öldüğünü kavrarız ve billy?nin babası sinirlenerek kalkar piyanonun kapağını sertçe kapatarak odadan çıkar. yeni bir kesmeyle billy?nin abisini grev grev diye bağıran bir kalabalığın içinde görürüz ve kamera ona odaklanır. bu birkaç dakika süren sahnelerde billy?nin ağabeyi hakkında gelen bilgiler elde eder ayrıca yine bu sahnelerin içinde yerden babası çıktıktan sonra billy?nin piyanonun tuşlarına basarken başını yukarı kaldırması ve annesinin de bulunduğu aile fotoğrafına baktığı yakın çekim bize bily?nin ruhsal durumu hakkında ilk bilgileri de vermektedir. film bily?nin arkadaşlarıyla yaptığı diyalogla devam eder... billy?nin arkadaşları boksun aptalca olduğunu söylerken billy boksu savunmaktadır ve boks salonuna gider ve girmesiyle birlikte diğer kapıdan beyaz bale kıyafetleri içindeki kızların arasından büyüklüğü ve kontrastlığıyla dikkati üzerine çeken bir piyano salona girmektedir. boks antrönörü piyanonun orada olmasının açıklamasını yapar bale sınıfıyla spor salonunda ders yapacaktır. antrenör billy?i ringe çağırır. bir kesmeyle tellerin arkasından billy?nin babasını görürüz. antrenör maçı başlatır fakat köşesinde duran billy şaşkındır ve ne yapacağını bilmemektedir çünkü arkadan piyanonun sesi gelmektedir. billy ringde müzikle birlikte dans etmeye başlar.rakibi şaşkındır fakat billy?nin babası tellerin arkasından seslendiğinde bir yumrukla yere serilir ve bu sahneyle billy?nin boksta başarılı olmadığını anlarız. baba hayal kırıklığına uğramıştır. bu sahnede billy?nin boks yapmaktaki çelişkileri ortaya konmuştur ve takip eden sahnelerde bu ilginin baleye yöneldiğini görürüz. billy çalışmak üzere salonda bırakılmıştır. billy boks torbasının karşısında müziğin ritmine uygun olarak çalışmaya başlar fakat sonunda ümitsiz ve faydasız bir ifadeyle torbaya sarılır. billy salonun anahtarını vermek üzere boks ringine doğru ilerler ve sahnede billy?i aynadaki yansımasıyla birlikte görürüz. billy?nin aynadan izleyiciye aktarılmasının sebebi yaşadığı bölünmüşlüğün sergilenmesidir. billy bale sınıfının hareketlerini taklit ederken bale öğretmeni bily?e pratik verir; billy bale dersine dahil olmuştur?
ders sırasında billy?nin duruşunun ve fiziksel yapısının baleye uygun olduğunu öğretmeninin billy?e olan özel ilgisinden anlarız ve öğretmen yine aynı sekans içerisinde billy?den daha sonra tekrar gelmesini ister fakat ısrar etmez, kararı ona bırakır. daha sonraki sahnede billy?i annesinin mezarını temizlerken görürüz. billy?nin kafası karışıktır. ve yardım alacağı kimsesi de yoktur. ağabeyiyle konuşmayı dener fakat başarısız olur. diyaloglar genelde erkeklerin bale yapmadığıyla ilgilidir. billy?nin toplumsal cinsiyet anlayışıyla çatışma yaşadığını görürüz. sonraki sahnede bily?nin boks sınıfının dağılmasını tuvalette beklerken görürüz. billy tutkusuna karşı gelemeyerek bale dersine katılacaktır fakat bunu gizlice yapmaktadır. dersin sonunda bale öğretmeni tekrar gelmeyecekse pratikleri vermesini ister fakat billy pratikleri geri vermez ve boks dersinin ücretini bale dersine verir. filmin exposition aşamasının burada sona erdiğini söyleyebiliriz. zaman ve mekan hakkında genel bilgiler verilmiş karakterler seyirciye genel olarak tanıtılmıştır. bu bölümden sonra seyircinin söylemeye hazırlandığı ana çatışmanın önceden gösterildiği aşamaya geçeriz:
ana çatışmanın önceden gösterildiği ilk sahne billy?nin boks dersinden eve döndükten sonra pratikleri gizlerken babasına yakalandığı sahnedir. babasının ne yaptığını sorması üzerine billy yalan söyleyerek billy boks eldivenlerini kaybettiğini ve onları aradığını söyler. babası sert bir ifadeyle boks eldivenlerine iyi bakması gerektiğini, onların kendisine babasından kaldığını belirtir. bu diyalogla seyirci söyleme hazırlanmaya başlamıştır. billy ile babası arasındaki bu gerginlik aslında filmin ana çatışmasını oluşturmaktadır. daha sonraki sahnelerde bir süre gerilim düşünülerek billy?nin bale çalışması ve yapılması zor bir hareketi yapması gösterilir fakat tansiyon fazla düşmeden billy?nin istediklerini yapabilmesi için çok çalışmaktan başka bir yolunun olmadığı gösterilir. bu sahne boks antrenörünün bily?nin babasına boks derslerine gelmediğini söylediği sahnedir. billy?nin babası bundan haberi olmadığını söyler ve bir geçişle bily?nin babasını grev grev diye bağırırken görürürüz. ikinci kesmede bily?i bale sınıfında,üçüncü kesmede ise billy?nin ağabeyini grev alanında görürürüz. billy? öğretmeni dikkatini vermediğini söylüyor ve aynı anda grev kırıcıları grev alanından geçiyor. yönetmen bu sahnede filmin ana çatışmasını önceden seyirciye haber veriyor. bily çok çalışmaktan öte ailesine karşı olan sorumluluklarını yerine getirmeli ve aynı zamanda toplumsal önyargılarla uğraşmalıdır.yine başka bir sahnede ise billy?nin babası ağabeyine billy?de garip bir şeyler sezip sezmediğini sorar.
complication:filmin bu aşaması billy?nin patiklerini saklayarak boks eldivenlerini boynunda evden çıkmaya hazırlandığı sahnede başlıyor. bily evden çıkarken televizyondaki ses ingiltere?nin kadın başbakanı margeret teatcher?in madencileri vatan haini ilan ettiğini söylüyor bu söylv olayların daha da karmaşıklaştığının ilk göstergesidir.
bir kesmeyle billy?i birçok kızın içerisinde bale çalışırken görürürüz ve billy?nin babası görünür sahnede yüzünde şaşkın ve öfkeli bir ifadeyle bale sınıfına bakmaktadır. billy babasıyla yüz yüze gelir ve o an ?billy, dışarı!? diye bağırır babası. sonraki sahnede bily ve babayı konuşurken görürürüz.bu diyalogla çatışma seyirciye aktarılır. baba billy? erkekler bok yapar,güreşir ya da futbol oynar derken billy baleyi savunmaya çalışır ama babasını bu konuda ikna edemez ve bu çatışma fiziksel boyuta dönüşür.
diğer sahnede bilyy?i öğretmeninin evine giderken görürüz ve takip eden sahnelerde öğretmenin çelişkileri ve karakteri hakkında daha fazla bilgi sahibi oluruz. öğretmenin kocasının çok fazla içtiğini billy ile öğretmenin kızı arasındaki diyaloglardan öğreniriz. yine aynı diyaloglardan öğretmenin cinsel yaşamında kötü olduğunu öğreniriz ve öğretmenin bütün bu mutsuzluklardan dan ederek uzaklaştığını öğreniriz. sonraki sahnede billy?i geri dönülmez noktaya taşıyacak olan diyalog billy için daha anlamlı kılınır. öğretmenin bily?i eve bıraktığı sahnede öğretmen billy?e kraliyet bale akedemisinden bahseder ve ona özel ders verebileceğinden söz eder. yine bu sahneler bily?nin ne kadar naif olduğu hakkında bilgi vermektedir.bu diyaloglar billy?i geri dönülmez noktaya taşır. billy gizlice seçmelere hazırlanacak ve katılacaktır.
pain of no return aşamasından sonra billy eşcinsel eğilimler gösteren arkadaşıyla bu kararını paylaşmaya gider. billy?nin kafa karışıklığı tekrardan ortaya konulur: eğer seçmeleri kazanırsa ailesini terk etmek zorunda kalacaktır. ayrıca billy?nin arkadaşının kız kardeşinin elbiseleri ile gösterildiği bu sahnelerde birçok alt metinde gizlidir. daha sonraki sahnelerde yönetmen tansiyonu biraz daha düşürerek billy?nin seçmelere hazırlanmasını gösterir. bu sahnelerden birinde yokluğunu sürekli hissettiğimiz anne ölmeden önce yazdığı mektubuyla filme dahil edilir ve yazdığı mektupla billy?nin arkasında olduğunu görürüz. öte yandan sabah 4?te eyleme giden ağabeyle baba arasındaki çatışma şiddete dönüşür. ağabey annesinin öldükten sonra babasının hiçbir işe yaramadığını söyler ve baba ağabeyi yumruklar. billy olayın şahidi olur. bu sahnelerde babanın karakteri daha fazla ortaya konmaktadır. karısı öldükten sonra iki oğlunu yetiştirmek babaya kalmıştır ve bu çok zor bir görevdir. hemen arkasındaki sahnede ise comlication aşamasına uygun olarak öğretmeniyle billy arasındaki çatışma ortaya konulur. billy evdeki çatışmalardan çok etkilenmektedir ve bale derslerine yeteri kadar konsantre olamamaktadır. empati kuramayan öğretmen her sahnede billy?e bağırır ve öğretmenle billy arasındaki çatışma ortaya çıkar. billy öğretmene onu anlamadığını söyler fakat yönetmen çatışmanın çözümünü sahneye bırakmaz. öğretmen çözümü fiziksel boyuta vardırıp billy?i tokatladıktan hatasının farkına varır ve çatışma hemen çözüme ulaşır. bunu hemen sonraki sahnede billy ile öğretmeninin bale çalışırken aynadan gösterildiği sahnede anlarız. yönetmen çalışmayı aynadan yansıtarak seyirciyi çalışmanın içine sokmaz bu da çalışmanın her iki karakter için ne kadar özel olduğunun göstergesidir. daha sonraki sahnede öğretmenle billy?i seçmelere kayıt olmaya giderken görürüz ve sonraki sahnelerde çalışmaların daha konsantre bir biçimde gittiği bize gösterilir. billy ile öğretmeni arasındaki ilişki olması gerektiği noktaya gelmiştir. comlication aşaması başarıyla devam ettirilir. billy?nin seçmelere katılacağı gün öncesinde polis grevcilere müdahale eder ve hareketli bir müzik eşliğinde kaçmaya çalışan billy?nin ağabeyi dövülerek gözaltına alınır. yönetmen, ağabeyin yüzü yerine kanlı bir çarşafı göstermeyi uygun bulur. billy durumu öğretmenine haber vermek ister ama başarılı olamaz. bir kesmeyle ertesi sabaha billy karakolun önünde polise saati sorar çünkü seçmelere geç kalmıştır. sonraki sahnede öğretmen görülür, çok sinirlenmiştir ve bily?nin evine doğru yol almaktadır. billy ve ailesi karakoldan dönerken karşılaşırlar ve filmin bir diğer çatışması ortaya çıkar. bu çatışma, öğretmen billy?nin ailesi ve billy arasındaki çatışmadır ve bu çatışma çok sert bir diyalogla ortaya konulur. diyalog billy?nin ağabeyi ve öğretmen arasında geçer. billy?nin ağabeyi öğretmeni burjuvalıkla suçlarken filmin ana çatışması olan toplumsal yargılar da ortaya konulur. billy?nin ağabeyi billy?nin eşcinsel olmadığını söyler ve bu diyalog da diğer bir çatışmada dile getirilir... billy?nin evden ayrılması ve billy?nin ağabeyi billy?i dans etmeye zorlar?dans et küçük aptal!? şeklinde bağırır ve bu arada fona tartışmanın seyrine uygun hızlı bir fon müziği girer ve kendini çektiklerini kelimelerle dile getiremeyen billy dışarı çıkarak dans etmeye başlar. bily?nin dansından öfkesi, çaresizliği ve kafa karışıklığı kolaylıkla okunabilmektedir? seyirci artık billy ile aynı duyguları paylaşmaktadır. grevde olan aileyi, öğretmeni ve billy?i anlamakta fakat onlarla billy gibi çaresiz kalmaktadır, billy ile özdeşleşmektedir. billy duygularını dans ederek bütün kasabayı boydan boya geçerek seyirciye gösterir ve dansın bittiği yer saclarla kapatılmış çıkmaz bir sokaktır. billy kafasını bu saclara vurur, çaresizdir seyirci gibi. yönetmen burada bir kesme yapar film aynı sokaktan devam eder fakat dekor değişmiştir, sokak karlıdır. böylece seyirci olayın üzerinden belli bir zaman dilimi geçtiğini anlar ve bir sonraki sahne babanın evdeki piyanoyu kırdığı sahnedir.baba piyanoya vurdukça billy sıçrar ve piyanodan sesler gelir. billy babaya ?annem kızmaz mı? dediğinde baba ?kapa çeneni anne öldü? der. seyirci bütün bu çatışmaların içinde kendini kötü hissetmektedir. piyano şöminede yakılırken baba ağlamaya başlar, şöminenin üstünde noel çorapları vardır. evet noel akşamıdır ama seyircinin alışkın olduğu bir noel akşamı değil; baba ağlarken seyirci babanın çaresizliğini hissetmektedir. artık seyirci bütün çatışmaların içindedir ve bu durumun psikolojik ağırlığını da omzuna sırtlanmış durumdadır. daha sonraki aşama ise filmin zirve noktası ve çatışmanın çözüme ulaştığı noktadır. yönetmen climox u aynı noel akşamında gerçekleştirir. billy ile arkadaşı noel gecesi spor salonundadırlar ve billy tütü giymiş arkadaşına bale çalıştırmaktadır. fakat salonun ışığının yandığını fark eden antrenör salona çıkar ve billy ile arkadaşını görür. çok şaşkındır telaşla çıkar ve billy?nin babasını çağırır olanları göstermek için. bu arada billy ve arkadaşı durumun farkında olmadan eğlenmeye devam etmektedirler. baba salona girer billy ile baba arasında 1m kadar mesafe vardır ve yüz yüze gelirler ve aynı anda tütü giymiş arkadaşına doğru dönerler,konuşmazlar ve bill dans etmeye başlar. baba konuşmadan onu seyretmektedir ve billy?nin dansını bölemez. billy babasının hemen yanından tellere doğru sıçrar. yönetmen bu sahnede billy?nin nasıl engellendiğini billy?e dansla söyletmektedir. billy babasının önünde durarak dansını bitirir. baba bir şey söylemeden salondan ayrılır. yönetmen bir sonraki sahnede çatışmayı çözüme uşlaştırır. baba öğretmenin evinde öğretmenle konuşurken görülür ve ?bu bize ne kadara patlayacak?? der. buradan seyirci billy ile baba arasındaki çatışmanın çözüldüğünü kavrar. bu çatışmanın çözülmesi toplumsal önyargılar çatışmasının da çözülmesi anlamına gelmektedir. çünkü billy babasının desteğini almaktadır. ayrıca aynı sahnede baba öğretmen arasındaki çatışma da çözülmüştür. böylece filmin climaxi son bulur.ana çatışma bir tür çözüme ulaşmıştır. ve denement aşaması başlar.
denoment: ana çatışma çözülmesine rağmen filmdeki diğer çatışmalar henüz çözülmemiş ve seyirci tamamen rahatlamamıştır. ayrıca yönetmen denonement aşamasında filmin tansiyonunun çok düşmesine izin vermeyerek yeni bir çatışmayı da ortaya koyar. bu çatışma billy?nin londra?ya gitmesi için gerekli olan paranın olmamasıdır. ve bu durumu babayı grevi bırakarak çalışmaya iter. baba grev kırıcılarla otobüse binerek fabrikaya doğru ilerler fakat fabrikanın önünde grevciler tarafından karşılanır otobüs ve grev alanında billy?nin ağabeyi tarafından görülür. bu sahne otobüsün içinden çekilmiştir ve birkaç saniye sonra otobüsün camında bir yumurta patlar. yumurtanın sarısı camdan akarken babanın parçalanmış yüzünü görürüz. baba oğlu için büyük bir fedakarlık yaparken kendini aşağılanmış hissetmektedir. sonraki sahnede billy?nin ağabeyi parmaklıklardan atlayarak fabrika alanına girer, babasına seslenir ve ona grevden vazgeçmeyeceğini söyler. baba ağlayarak her şeyin billy için olduğunu ve ona bir şans tanımaları gerektiğini söyler ve baba oğul birbirilerine sarılırlar ve bu sahneyle ağabey-baba çatışmasının son bulduğunu anlarız ve baba oğul beraberce fabrikadan ayrılırlar. hemen arkasından gelen sahnede billy ile ağabey arasındaki çelişki yaşanır ki bu da gerekli olan paradır. bir sonraki sahnede boks antrenörünün boks derslerinden aldığı ücretleri billy?nin seçmeleri için masanın üzerinde saydığını görürüz. böylece toplumsal önyargılarla ilgili olan ana çatışma da bir çözüme ulaşmıştır. boks antrenörünün billy?nin bale yapması karşısında aldığı bu tavır bunun bir göstergesidir. billy?nin yüzü filmin başından beri ilk defa gülmektedir fakat para hala yeterli değildir. billy ile abisinin konuşma sesleri duyulurken babayla annenin birlikte bir fotoğrafını görürüz ve bir kutu açılır. anneye ait olduğunu anladığımız ziynet eşyaları görülür ve baba titizce birkaç tanesini alır. bir kesmeyle babanın bir kapıdan içeri girdiğini görürüz. bir sonraki sahnede baba ile billy?i bir otobüste londra?ya seçmelere giderken görürüz. baba annenin ziynet eşyalarını satmıştır. bu bize babanın karısının olmaması güçlüğünü aştığını gösterir ve ortada hiçbir çatışma da kalmamıştır.fakat henüz film bitmemiştir. sonraki sahnelerde billy?i seçmelerde görürüz; seçim jürisinin karşısında çok şaşkın ve tedirgindir. hüri ondan dans etmesini istediğinde billy klasik bir bale gösterisi yerine kendini dansla ifade etmeyi seçer. jürinin şaşkınlığı yüz ifadelerinden seyirciye aktarılır ve film sona ermeden önce tekrar tansiyon billy?nin seçmelere katılan bir çocuğa vurmasıyla tekrar yükselir. jüri baba ve oğla bu şiddet gösterilerine izin vermeyeceklerini ve bu durumun kararlarında etkili olacağını söyler ve billy?e neden baleyle ilgilendiğini sorarlar. billy ?bilmiyorum.? diye cevap verir. bunun üzerine billy?e dans ederken neler hissettiği sorlur. ?bilmiyorum, sadece iyi geliyor, önce tutuk oluyorum ama başladığım zaman her şeyi unutuyorum ve sanki kayboluyorum ve sanki tüm vücudum değişiyor ve içimde bir ateş oluşuyor. hepsi bir kuş gibi elektrik gibi evet elektrik gibi...?bu sahnede jüriyi bir kez daha sarsmıştır. baba oğul umutsuz bir şekilde jürinin cevabını beklemek yerine eve dönerler. herkesin beklediği mektup sonunda gelir. aile mektubu açmayı billy? bırakır fakar çok gergindirler. yönetmen bunu babanın billy?i beklerken masanın üzerine koyduğu paketle seyirciye aktarır. billy içeri girdiğinde bütün aile onu beklemektedir. mektup masanın üzerindedir. billy mektubu alarak başka bir odaya çekilir. seyirci de aile gibi bir sonuç beklemeye başlar. billy yavaşça mektubu alır ama hala bir tepki yoktur. aile ses gelmediği için kazanamadığını sanar. baba sigarasından yakar. seyirci billy?i görür. billy mektubu atıp yastığa sarılır. yüzünde bir umutsuzluk ifadesi belirir. aile billy?nin olduğu odaya girer billy?nin yüzünde bir korku ifadesi vardır ve ağlamaktadır. ?kabul edildim?der. yönetmen olağan tepkileri haykırmak, bağırmak ya da gülmek gibi kullanmayarak billy?nin ruh halini çok iyi yansıtmıştır. billy şaşkındır ve 11 yaşında bir çocuk olarak londra?ya gitmekten korkmaktadır. yönetmen bunu bir başka sahnede babayla annesinin mezarındaki sahnede açıkça ortaya koyar. billy babasına korktuğunu söyler ve birbirilerine sarılırlar. filmin sonraki
sahnesinde sona doğru yaklaşılır. billy öğretmeniyle vedalaşır ve billy, babası, ağabeyi ve arkadaşıyla vedalaştıktan sonra bilinmeze doğru bir yol alır. babayı yaşlanmış bir halde görürüz. ağabeyle metrodan inerler ve bir gösteriye girerler. yol gösteren görevliye ?billy elliota ailesinin burada olduğunu söyler misiniz?? der. baba billy?nin bilinmeyene aldığı yolun seyirciye gösterir. bu arada abi bily?nin yakın arkadaşı michel?in yanındaki zenci erkek arkadaşıyla arada olduğunu fark eder ve gülümserler. sonraki sahnede billy?i gitmeye hazırlanırken görürüz ve görevli ailesinin arada olduğunu söyler. seyirciler ve aile sahneyi beklerler ve billy?i sahneye yükselterek girer. yönetmen bir kesmeyle billy havada bırakır ve jenerikle gördüğümüz ve bir miskle çocukluğuyla bir anda buluşur?
(bkz: bu anlam hocaya ödev olarak verilmiştir)